Pasaport Nasıl Çıkarılır? Harç ve Pasaport Defter Bedeli

Avrupa Rüyası Blog

PASAPORT NASIL ÇIKARILIR? HARÇ VE PASAPORT DEFTER BEDELİ

Bulunduğunuz ülkeden başka bir ülkeye seyahat etmek istiyorsanız ilk yapmanız gereken işlemlerden birisi pasaport başvurusu yapmak ya da varsa mevcut pasaportunuzun süresini kontrol edip gerekirse uzatmak olacaktır. Pasaport kısaca başka bir ülkeye iş, turistik veya sağlık amaçlı gitmek isteyenlerin kimlik bilgilerini içeren ve uluslararası geçerliliği olan bir kimlik belgesi olarak açıklanabilir.

Peki, pasaport nasıl alınır? Pasaport başvurusu nasıl yapılır? Pasaport çıkarmak istiyorsanız ilk yapmanız gereken işlem pasaport başvurusu için randevu oluşturmaktır. Pasaport randevusu, isterseniz online isterseniz de Çağrı Merkezi (Alo 199) üzerinden oluşturulabilmektedir. Pasaport randevusu online olarak alınmak istendiğinde https://randevu.nvi.gov.tr internet adresi kullanılmalıdır.

Pasaport başvuru işlemleri eskiden il ve ilçe emniyet müdürlüklerine yapılıyorken günümüzde bu sistem değiştirilmiştir. Pasaport başvuruları yurt içinde; il ve ilçe nüfus müdürlüklerine yapılmaktadır. Hususi ve hizmet damgalı pasaportlar başvuruları da yine il nüfus ve vatandaşlık müdürlüklerine yapılmalıdır.

Kaç Çeşit Pasaport Vardır?

Ülkemizde 6 tip pasaport çeşidi bulunmaktadır. Bunlar; umuma mahsus pasaport ( bordo renkte), hususi damgalı pasaport (yeşil renkte), hizmet damgalı pasaport (gri renkte), diplomatik pasaport ( siyah renkte), geçici pasaport (Pembe renkte) ve yabancılara mahsus pasaport (Göç İdaresi Genel Müdürlüğünce verilmektedir) çeşitleridir. Pasaport çeşitleri genelde renkleri ile tanınır. Örnek olarak hususi damgalı pasaport çoğu kişi tarafından ‘yeşil pasaport’ olarak bilinmektedir.

Pasaport Başvurusu Sırasında Gerekli Evraklar

Peki, umuma mahsus pasaport yani bordo renkte pasaport başvurusu yapmak için gerekli olan evraklar nelerdir? Pasaport başvurusu esnasında gerekli olan evraklar;

*T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,

* Bir adet biyometrik fotoğraf (Son altı ayda çekilmiş),

* Kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname,

* Öğrenci olarak harçsız pasaport başvurusu yapmak istiyorsanız; "Öğrenci Belgesi" (Başvuru esnasında internet üzerinden öğrencilik durumunun doğrulanması halinde belgeye gerek yoktur.)

* Pasaport başvurusu öncesinde defter ve harç bedelinin ödenmesi,

* Eski pasaport var ise eski pasaportun ibraz edilmesi.

Hususi Damgalı Pasaport Başvurusu İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

Yeşil pasaport olarak bilinen hususi damgalı pasaport başvurusu için gerekli evraklar bordo pasaport olarak bilinen umuma mahsus pasaporttan farklıdır. Yeşil pasaport için gerekli evrakları şu şekilde belirtebiliriz;

*T.C. kimlik kartı, nüfus cüzdanı veya geçici kimlik belgesi,

* Bir adet biyometrik fotoğraf,

* Hususi damgalı pasaport talep formu,

*Emeklilik ile görevinden ayrılanlar için bir defaya mahsus olmak üzere kadro durumunu gösterir elektronik veya ıslak imzalı bir resmi yazı (Bu belge görev yapılan kurumdan alınmalıdır.)

*Kısıtlı veya ergin olmayan kişiler için muvafakatname (Yasal temsilciler başvuru merkezinde hazır bulunmuyorsa),

*Ebeveynlerinin hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alacak çocuklar için; "Öğrenci Belgesi" (Öğrencilik durumu sistemden doğrulandığı takdirde belge talep edilmeyecektir.),

*Engelli ergin çocuklar için "Sağlık Kurulu Raporu",

*Eski pasaport (Daha önceden alınan bir pasaportunuz varsa başvuruda getirilmesi gerekmektedir.)

*Pasaport randevusuna gelmeden önce pasaport defter bedelinin ödenmesi.

Geçici Pasaport Nedir?

Ülkemize dönmek isteyen ya da yerleşik olduğu ülkeye dönüşlerinde kullanılmak amacıyla Türk vatandaşları tarafından talep edilen ve bir defaya mahsus düzenlenen pasaporttur.

Bir Kişi En Fazla Kaç Pasaport Alabilir?

Son zamanlarda en çok sorulan sorulardan birisi bir kişinin iki pasaportu olup olmayacağı sorusudur. Bir kişi en fazla iki geçerli pasaport alabilme ve kullanabilmektedir.

Pasaport Defter Ve Harç Bedeli Ne Kadardır?

Pasaport defter ve harç bedelleri her sene Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından güncellenmektedir. Peki, 2023 yılı pasaport ve harç bedelleri ne kadardır? Kimler harç bedeli ödemez?

Öncelikle pasaport harç ve pasaport defter parasının farklı olduğunu söylemeliyiz. Pasaport defter parası pasaport türü ne olursa olsun pasaport başvurusunda bulunan her kişi tarafından ödenmesi gereken sabit bir rakamdır ve başvuru süresine göre değişmez. 2023 yılı pasaport defter bedeli güncel olarak 501,00 TL şeklinde belirtilmiştir.

Pasaport harç bedelleri talep edilen pasaport geçerlilik süresine göre değişen bir rakamdır. 2023 yılı için açıklanan pasaport harç bedelleri şu şekildedir;

Süre            Harç           Defter              Toplam

6 Ay    1.639,30 TL     790,00 TL       2.429,30 TL
1 Yıl    2.396,60 TL     790,00 TL       3.186,60 TL
2 Yıl    3.912,60 TL     790,00 TL       4.702,60 TL
3 Yıl    5.558,30 TL     790,00 TL       6.348,30 TL
3+ Yıl    7.833,00 TL     790,00 TL       8.623,00 TL

Pasaport ve harç bedelleri hakkında en çok sorulan sorulardan birisi de pasaport harç bedeli olarak belirtilen bedelden kimlerin muaf olduğudur. Yeşil pasaport olarak bilinen hususi ve hizmet damgalı pasaportlar harç bedelinden muaftır ve sadece defter parası ödemesi yeterlidir.

Pasaport Defter Ve Harç Bedeli Nereye Ödenir?

Pasaport randevusuna gitmeden önce pasaport harç bedeli ve pasaport defter bedelini ödemeniz gerekmektedir. Pasaport defter ve harç bedeli ödemelerini; vergi dairesi müdürlüklerine, PTT Şubelerine, anlaşmalı bankalara veya Gelir İdaresi Başkanlığı’na yapabilirsiniz. İsteyenler Gelir İdaresi Başkanlığı internet sitesi üzerinden ödemelerini yapabilmektedir. (https://ivd.gib.gov.tr)

Ödeme bilgileri sistem üzerinden görüntülendiği için başvuruş esnasında makbuz/dekont istenmemektedir.

Pasaport başvurusundan vazgeçtiğiniz takdirde ödemiş olduğunuz pasaport harç ve defter parasını geri alabilirsiniz. Bunun için vergi dairelerine gitmeniz yeterlidir.

Pasaportlarda Kullanılacak Fotoğraf Nasıl Olmalıdır?

Pasaport başvurusu esnasında istenen evraklar arasında yer alan son altı ayda çekilmiş biyometrik fotoğraf başvuran kişinin yaşı ne olursa olsun istenmektedir. Dolayısı ile bebeğiniz için pasaport çıkartsanız dahi biyometrik fotoğraf çektirmeniz gereklidir.

Pasaport başvurusu esnasında istenen biyometrik fotoğraf kriterleri bellidir. Biyometrik fotoğrafın; son altı ay içerisinde yüz tamamen görünür şekilde ön cepheden çekilmiş olan ve boyutunun 50mmx60mm ebatlarında olması gereklidir. Ayrıca gözler, alın, yüz, çenenin açık olduğu ve renkli cam ya da güneş gözlüğü kullanılmayan kısacası yüz biyometrisinin cihazlar tarafından tespit edilebildiği fotoğraflar uluslararası kriterler olarak kabul edilmektedir.

Fotokopi çekilen ya da bilgisayarda çoğaltılan veya biyometrik kriterlerine ve ölçüsüne uygun olmayan fotoğraflar kabul edilmemektedir.

Pasaportlar Kaç Günde Teslim Edilir?

Özellikle sene sonunda yaşanan yoğunluklar haricinde pasaportlar genel olarak basımı gerçekleştirildikten sonra en geç 4 iş günü içinde PTT kargo tarafından teslim edilebilir. Pasaport teslim süresini başvurunuz kabul edildikten sonra en fazla on gün olarak düşünebilirsiniz.

Eğer pasaport teslim sürenizi takip etmek istiyorsanız; Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün https://randevu.nvi.gov.tr adresini kullanabilir ya da ALO 199 (Çağrı Merkezi) üzerinden bilgi alabilirsiniz.

Pasaport Teslimi Kime Yapılır?

Pasaport teslimatı ergin kişilerin kendisine ya da kendisi dışında başvuru esnasında belirlediği kişiye teslim edilmektedir. Pasaport sahibi kişi ergin olmayan ve kısıtlı ise; veli, vasi, kayyum ya da bunların başvuru esnasında belirlediği kişiler pasaport teslimatı kabul edebilir.

Peki, belirlenen adrese teslim edilemeyen pasaportlar nereden teslim alınabilir? Adrese teslim edilemeyen pasaportlar 10 gün PTT şubesinde bekletilmektedir. Eğer bu süre içerisinde pasaport sahibi kişiler tarafından teslim alınmaması halinde başvuru merkezine teslim edilmektedir.

BLOG KATEGORİ